De vereniging van communicatie adviesbureaus

De VEA is de vereniging van de toonaangevende communicatie adviesbureaus in Nederland

linkedin google

VEA Jaarbericht 2016

Creativiteit is de motor van de vooruitgang.

Marc Oosterhout

Voorzitter van de VEA.

Koffiedik Kijken 2016

Voorspellen wat 2017 zal brengen. Taco Rijssemus (KRO-NCRV), Erik van Engelen (Eneco, Marketeer of the Year 2015), Jacqueline Smit (TMG Landelijke Media) en Tom de Bruyne (Sue Amsterdam, Adformatie) namen de voorspellingen voor hun rekening. Jort Kelder was dit jaar de moderator. De vier prominenten deelden hun visie en gaven voorspellingen voor 2016. Naast de winnaar van het Gouden Koffiekopje 2015 werden ook de winnaars bekendgemaakt van de Adformatie100, de lijst van 100 vakgenoten die in 2015 het verschil maakten. Koffiedik kijken is een samenwerking van IAA, MWG, Adfo Groep en VEA. Op 12 januari 2017 is de volgende editie.

Beeckestijn inspiratieavond

De manier waarop merken en mensen met elkaar communiceren is volledig veranderd. En de veranderingen volgen elkaar ook nog eens steeds sneller op. De wereld is digitaal en alles lijkt wel met iedereen verbonden. Voor bureaus geldt dat digitaal allang geen losstaand kanaal is in de middelenmix en dat consultancy veelomvattender wordt. Net nu we Facebook onder de knie hadden nemen nieuwere kanalen als Instagram en Snapchat in populariteit toe. Daarom organiseerden wij in samenwerking met Beeckestijn Business School een inspiratieavond  op 8 maart 2016.

Effie Masterclasses

De Effie Organisatie wil in 2016 nog meer nadruk leggen op de Effie Awards (wereldwijd de meest prestigieuze communicatieprijs) als educatieve inspiratiebron voor marketeers en communicatieprofessionals. In dat kader lanceert de Effie Organisatie Effie Masterclasses, die alle onderwerpen behandelen die essentieel zijn bij het maken van een effectieve campagne. Effie winnaars zetten de benchmark in het vak en lieten zien wat je met effectieve communicatie kan bereiken. Wat zijn de keukengeheimen van voormalig Effie winnaars? Hoe oordeelt de jury? En op welke gronden? In zes gratis Effie Masterclasses kwamen alle onderwerpen aan bod.

VEA Kickstart

VEA lanceert een gratis opleidingsprogramma genaamd VEA Kickstart. Het programma bestaat uit 16 gastcolleges gegeven door gevestigde namen uit de reclamebranche. 8 september gaat het programma van start. Elk aangesloten VEA-bureau mag gratis een talent aanwijzen die het programma doorloopt. De VEA hoopt hiermee per jaar zo’n 80 jonge getalenteerde mensen een kickstart te kunnen geven voor een mooie loopbaan in de communicatiebranche.

VEA Benchmark Monitor (VEA FIT) 2015-2016

Structurele resultaatverbetering vraagt echter om te beginnen met een veranderde state of mind van de ondernemer. Met de VEA FIT tool willen we bureaus een handje helpen door meer inzicht te geven in hun eigen cijfers. Na het succes van voorgaande jaren hebben we dit jaar weer een benchmark onderzoek gedaan. Doormiddel van de VEA Benchmark monitor weten we hoe bureaus zich verhouden tot de markt. HIerdoor hebben we antwoord kunnen geven op de volgende vragen: Hoeveel winst maken andere bureaus? Hoe verhouden de de cijfers van een bureau met o.a. 40 VEA bureaus.

Digital Marketing Live!

Hét grootste event van de Benelux op het gebied van online advertising en marketing is Digital Marketing Live! En de VEA was hierbij aanwezig op donderdag 26 mei 2016. Tijdens de vijfde editie van dit event in de Beurs van Berlage organiseerden we een paneldiscussie.

Embassy of Dutch Creativity

Als vertegenwoordiger van de meest toonaangevende bureaus in Nederland, behoort het promoten van de Nederlandse creatieve industrie natuurlijk tot onze missie. Samen met collega-organisaties ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland en Orange Lions de ‘Embassy of Dutch Creativity’ kijken we tevreden terug op de tweede editie van de Nederlandse creatieve handelsmissie tijdens Cannes Lions Festival. Succesfactoren waren het grote aantal internationale gasten en een sterk programma. Maar boven alles zorgde de goede onderlinge samenwerking en de gezellige sfeer voor het grootste succes. Met een drie dagen durend programma werden in totaal zo’n 150 internationale gasten verwelkomd. De gastenlijst bestond onder andere uit internationale business partners, jong creatief talent, infleuncers uit de branche en buitenlandse pers. Het hoogtepunt was de huldiging voor de makers van ‘The Next Rembrandt’, die uiteindelijk 16 awards wonnen. De dag erop was er een spetterend live optreden van Douwe Bob, bekend als winnaar van vele muziekprijzen en zijn optreden tijdens het Eurovisie Song Festival eerder dit jaar. De laatste dag demonstreerde This Page Amsterdam live de ‘McTrax’, de interactieve placemat van McDonalds, welke later die dag ook nog een Cannes Lion won.

24Festival 2016.

Op 1 november vond het 24Festival plaats. Met alle zalen van het prachtige Concertgebouw als locatie. Samen met de Adfo Groep en de BVA (Bond van Adverteerders) nam de VEA de organisatie op zich van ‘the leading event in creativity, marketing and media’. Met ruim 1200 gasten over deze inspirerende dag verspreid kunnen we de zevende editie van het jaarlijkse 24Festival een groot succes noemen. Volgend jaar zal het 24Festival op 31 oktober 2017 in het concertgebouw in Amsterdam plaats vinden.

Groot Marketing Congres 2016.

Met de toetreding van de Adfo Groep vorig jaar als partner, werd Het Grote Marketing Congres hoofdonderdeel van het 24Festival. Het Grote Marketing Congres gemist? Of wil je graag nog een impressie van de dag? Bekijk dan hier de foto’s en video's

24Academy 2016.

Ruim 300 studenten vanuit verschillende Universiteiten en Hogescholen in Nederland waren dit jaar aanwezig op 24Academy. Dit jaar werd er gekozen voor kleinere en interactieve sessies om de studenten een zo goed mogelijk beeld te geven hoe het is om te werken in de marketing, communicatie of media.

Effie Awards 2016.

Het hoogtepunt van ieder jaar is de uitreiking van van de Effie Awards. Dit jaar vond de 32e editie plaats op 1 november in het concertgebouw Amsterdam. Twee Gouden Effies, zeven keer Zilver, negen keer Brons en twee Eervolle Vermeldingen voor Titanium Effie; dat is de rijke oogst van de Effie Awards 2016. De Gouden Effie Awards werden toegekend aan: ‘Moestuintjes, een groeiend succes’, (adverteerder: Albert Heijn, bureau: TBWA\NEBOKO) en ‘Uit liefde voor bier’, (adverteerder: Hertog Jan - Ab InBev Nederland, bureau: The Valley i.s.m Vizeum).Ook verscheen het Effie boek 2016 vol essays, interviews met experts en voormalig Effie winnaars en natuurlijk een overzicht van alle ingezonden cases. Bekijk hier de aftermovie van de Effie Awards 2016. En alle Effie foto’s kun je hier bekijken.

VEA Colleges

Een van de pijlers van de VEA is talentontwikkeling. Het stimuleren van talent en het bijspijkeren van kennis in ons vak staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom proberen we ons aanbod van VEA Colleges aan te passen aan de behoeftes van onze leden. Kijk hier voor een overzicht van de actuele colleges.

ALV en het VEA Legend Dinner

Walter van der Mee ontving tijdens het jaarlijkse Vea Legend Dinner de onderscheiding uit handen van Vea-voorzitter Marc Oosterhout. Van der Mee krijgt een plek als Legend in de VEA Hall of Fame na Giep Franzen, Albert Winninghoff, Paul Meijer, Pietro Tramontin, Frank Pels, Hans van Dijk, Béla Stamenkovits, Tejo Hollander, Lucas Mees, Cor den Boer & Diederick Koopal en Bart Kuiper. Het Vea-bestuur heeft Esther Overmars gevraagd een tweede termijn te vervullen als Next Legend en ook in 2017 als junior lid in het Vea Bestuur te functioneren.

Sharing is caring   •   Deel op

Typen om te zoeken

Contact • VEA

Vereniging van communicatieadviesbureaus
W.H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

1180 EH Amstelveen

T. 020 - 642 5642
E.
KvK nummer 40530266
BTW nummer NL 00 25 64 609.B.01
Bic ANBANL 2A
IBAN NL 31 ABNA0548326452
ABN AMRO 548326452
Postbank 538834

Inloggen My VEA

Ben jij je inloggegevens kwijt?

Vervelend, maar snel opgelost.
Vul het emailadres van je VEA inlog in. Wij sturen je een email
met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.