De vereniging van communicatie adviesbureaus

De VEA is de vereniging van de toonaangevende communicatie adviesbureaus in Nederland

linkedin google

VEA Jaarbericht 2015

Creativiteit is de motor van de vooruitgang.

Het jaar 2015 was een goed jaar voor de VEA. Een jaar waar we - ondanks het feit dat de branche nog worstelde met de naweeën van de crisis - flinke stappen voorwaarts maakten in onze belangenbehartiging. Onder het thema ‘Creativiteit is de motor van de vooruitgang’ ontwikkelden we tal van activiteiten die ons vak verder brachten. En bewezen we dat we een bedrijfstak vertegenwoordigen die bijdraagt aan vooruitgang. Economisch, maar ook maatschappelijke vooruitgang.

Dit jaaroverzicht geeft een mooi beeld van alle activiteiten die we in 2015 hebben ontplooid. Een mooie basis voor een succesvol 2016.

Marc Oosterhout

Voorzitter van de VEA.

Koffiedik Kijken 2015.

Voorspellen wat 2016 zal brengen. Ashley Winson (Twitter), Mark Woerde (Lemz), Matthijs Moeken (Jumbo Supermarkten) en Willem Albert Bol (De Persgroep) namen de voorspellingen voor hun rekening. Het ‘Gouden Koffiekopje’ voor de meest kloppende voorspelling over 2015 ging naar Boris Nihom, die uit naam van de VEA een jaar eerder voorspelde dat 2015 het jaar van de creativiteit zou worden. De jury was het met hem eens. En wij ook. Creativiteit is tenslotte de motor van vooruitgang. Koffiedik kijken is een samenwerking van IAA, MWG, Adfo Groep en VEA. Op 7 januari 2016 is de volgende editie. Bestel hier kaarten.

HyperIsland Amsterdam.

Digital. Het alsmaar terugkerende woord als er wordt gesproken over trends in ons vak. Anno 2015 is Digital alleen geen trend meer. Het is een feit in de reclamewereld. De vraag die bureaudirecteuren zich stellen is niet meer: “Gaan we voor digital?” Maar: “Hoe zorgen we ervoor dat iedereen in ons bedrijf de optimale digital mind frame heeft?”

Daarom haalde VEA samen met onze Belgische zusterorganisatie Hyper Island opnieuw naar de lage landen. Aan de driedaagse Masterclass namen 27 Nederlandse en Belgische bureaumanagers deel om op een nieuwe manier te kijken naar de digitalisering van ons vak. Natuurlijk op de befaamde Hyper Island manier: confronterend, disruptief en praktijkgericht.

Workshop BBIE (VEA Copyrightbank).

Het klinkt ons allemaal welbekend in de oren: we produceren fantastische ideeën, maar doen er vervolgens weinig aan om deze te beschermen. Dat kan verstandiger. Daarom bieden wij de VEA Copyrightbank aan. Het dient om VEA leden makkelijk hun creatieve werk te uploaden en zo digitaal makerschap vast te leggen.

Op 23 april organiseerden wij een workshop bij het Benelux-Bureau voor de Intellectuele Eigendom (BBIE). Marleen Kuiper van het BBIE gaf een presentatie over de betaalbare online tool. Advocate Els Doornhein (De Vos en Partners Advocaten) legde het intellectueel eigendom uit en het belang voor ons reclamemakers. Lees hier meer over de VEA Copyrightbank en hoe je je creatieve werk eenvoudig kunt beschermen.

Effie Masterclass.

De Effie is misschien wel de belangrijkste prijs in de reclame. Simpelweg omdat het bij de Effie draait om het effect van hetgeen we doen. Je wint een Effie Award als je hebt kunnen bewijzen dat je daadwerkelijk vooruitgang hebt gecreëerd. Echter, het aantonen van effectiviteit is nog niet zo eenvoudig.

Daarom was er de Effie Masterclass voor aankomende inzenders en andere geïnteresseerden. Deze Masterclass had als doel om inzenders meer inzicht te geven in wat een case Effie waardig maakt. Hoe toon je dit aan? Hoe oordeelt de jury? En op wat voor gronden? Jurylid Mary Hoogerbrugge legde dit uit. En caseschrijver Pim van der Linden gaf enkele do’s en dont’s weg voor het schrijven van een succesvolle Effie case.

Tilburg Masterclass.

Ook vinden wij het belangrijk dat jong talent op de hoogte is van wat nu effectief werk inhoudt in ons vak. Daarom werden er, onder de naam Commercial Night 2015, een drietal winnende Effie cases gepresenteerd. Dé marketing- en reclametalenten achter deze campagnes vertelden hun verhaal en tactiek: “Turnaround” van T-Mobile, “Volg je hart. Gebruik je hoofd” van Triodos door Dawn  en “Smartpakkers” van Telfort door N=5. De Effie Master Class Commercial Night is een initiatief van de Universiteit van Tilburg en VEA. Voorzitter van de avond was Mary Hoogerbrugge, lid van de Effie hoofdjury.

VEA Benchmark Monitor 2014-2015.

Trends en ontwikkelingen in onze industrie goed in kaart brengen is belangrijk. En daarop anticiperen des te meer. Dit is ook het doel van de VEA Benchmark Monitor. In samenwerking met researchbureau Research2Evolve gaven VEA bureaus in een onderzoek antwoord met betrekking tot twee onderwerpen: ‘Arbeidsvoorwaarden’ en ‘Bedrijfsenquête’. Het beeld was dit jaar minder rooskleurig dan ieen jaar eerder. Dat is minder. Maar juist deze kennis geeft ons ook de power om stappen te maken tot vooruitgang. Het is het doel om de VEA Benchmark Monitor jaarlijks te herhalen.

Digital Marketing Live!

Hét grootste event van de Benelux op het gebied van online advertising en marketing is Digital Marketing Live! En de VEA was hierbij aanwezig op woensdag 3 juni. Tijdens de vierde editie van dit event in de Beurs van Berlage organiseerden we een paneldiscussie. Het thema was Branding in de digitale wereld. De strategen Margot Bouwman (Doom & Dickson), Boris Nihom (Achtung!) en Edward Stolze (Being There) gingen in gesprek met Marc Oosterhout (Voorzitter VEA, N=5) over de essentie van branding. En hoe anders dat is in de digitale wereld of juist niet. Het belang van emotie was misschien wel de kern. Of zoals Marc Oosterhout het zei: 'Als je mensen vraagt een schip te bouwen. Geef ze dan geen hamer en spijkers, maar het eindeloos verlangen naar de zee.’

Robert McKee Story-in-Business seminar.

Robert McKee is ’s werelds bekendste scenariodocent. En hét geheime ingrediënt achter prijswinnende films en hitseries als Breaking Bad, Game of Thrones en 12 Years a Slave. Op uitnodiging van filmmaatschappij Sanset Pictures was de 73-jarige scenario goeroe in Nederland. Met het DeLaMar Theater in Amsterdam als locatie om op dinsdag 26 mei zijn éénmalig STORY-in-business seminar te geven. VEA leden konden er met een speciale ledenkorting heen. McKee demonstreerde o.a. hoe je je kunt verbinden met de markt door te overtuigen met het juiste verhaal.

Amsterdam Trend Seminar.

Trendwatching is een gerenommeerd trendbureau uit Londen. En op 27 mei organiseerden zij het Amsterdam Trend Seminar. VEA leden konden hier daarom voor een gereduceerde prijs heen. De locatie was bij in De Hallen Studio's in Amsterdam. Degenen die aanwezig waren zijn nu op de hoogte van de meest belangrijkste trends en insights over de consument in 2016. Ook hebben ze kunnen meekijken met een aantal best practices van het werk van s ‘werelds meest innovatieve merken en organisaties. Er onverhoopt toch niet bij kunnen zijn? Lees op dit gedeelte van onze site het samenvattende framework na.

Embassy of Dutch Creativity.

Als vertegenwoordiger van de meest toonaangevende bureaus in Nederland, behoort het promoten van de Nederlandse creatieve industrie natuurlijk tot onze missie. In dit kader hebben we samen met collega-organisaties ADCN, DDA, Dutch Digital Design, IAA Nederland en Orange Lions de ‘Embassy of Dutch Creativity’ in het leven geroepen. De eerste editie van ons gezamenlijke initiatief vond plaats tijdens het jaarlijkse Cannes Lions Festival. Onder de vlag ‘Made in Amsterdam’ presenteerden meer dan dertig ‘ambassadeurs’ van creatieve bureaus en bedrijven zich als collectief aan het internationale publiek. Doel van het initiatief: het op de kaart te zetten van Amsterdam als Creative Capital. Zo’n 75 internationale gasten werden die dag verwelkomd, waaronder jong talent, marketingmanagers, business partners en buitenlandse pers.

Starred.

Uit onderzoek blijkt dat klanttevredenheid een van de belangrijkste drivers is van een gezond bureaurendement. Daarom is het noodzaak om de bureau-klantrelatie goed onder de loep te nemen. Dat kan nu. Met Starred, onze nieuwe online evaluatietool. Met een simpele survey is het nu mogelijk voor VEA leden om op drie niveaus de te evalueren: executie, strategie + creatie en de overall relatie. Ook is het mogelijk om eigen resultaten te vergelijken met het gemiddelde van deelnemende VEA-collega’s. Lees hier meer over Starred en hoe je jouw bureau-klantrelatie eenvoudig onder de loep kunt nemen.

DMexco.

Ruim 60.000 m2 beursvloer diende dit jaar voor ca. 800 standhouders en 32.000 bezoekers als locatie om de Nederlandse Creatieve Industrie te promoten. DMexco is in Europa hét grootste event op het gebied van digitale marketing en media. Gedurende twee dagen vond  het event plaats in Keulen. VEA leden kregen de kans om tussen wereldspelers als Adobe, Amazon, E-bay, Facebook, IBM, Philips, Buzzfeed, Vice en Nestlé om prominent aanwezig te zijn tijdens deze beurs. Dit initiarief was een samenwerking met de DDA.

24Festival 2015.

Op dinsdag 13 oktober vond het 24Festival plaats. Met alle zalen van het prachtige Concertgebouw als locatie. Samen met de Adfo Groep en de BVA (Bond van Adverteerders) nam de VEA de organisatie op zich van ‘the leading event in creativity, marketing and media’. Met ruim 1200 gasten over deze inspirerende dag verspreid kunnen we de zesde editie van het jaarlijkse 24Festival een groot succes noemen.

Groot Marketing Congres 2015.

Met de toetreding van de Adfo Groep dit jaar als partner, werd Het Grote Marketing Congres hoofdonderdeel van het 24Festival. Het thema van dit jaar ‘Speed up your Marketing – Be a Rebel’ bood door middel van break out sessies en (inter)nationale keynotes aan ruim 425 gasten inspiratie om hét verschil te blijven maken binnen hun organisatie. Topsprekers zoals o.a. Marc Schroeder (PepsiCo), Coen Olde Olthof (KPN), Willem-Albert Bol (de Persgroep), mediatycoon Derk Sauer en Thecla Schaeffer (G-Star) betraden het podium. Het Grote Marketing Congres gemist? Of wil je graag nog een impressie van de dag? Bekijk dan hier de foto’s en hier de compilatie.

24Academy 2015.

Ruim 300 studenten vanuit verschillende Universiteiten en Hogescholen in Nederland waren dit jaar aanwezig op 24Academy. Dit jaar werd er gekozen voor kleinere en interactieve sessies om de studenten een zo goed mogelijk beeld te geven hoe het is om te werken in de marketing, communicatie of media. Zo waren er sessies getiteld ‘Werken in de reclame’, waar sprekers vanuit topbureaus een kijkje achter de schermen boden in het dagelijkse leven van een reclameman of vrouw. Ook spraken KLM en Heineken over hun succesvolle samenwerking en waren er presentaties van winnende Effie Cases. Voor iedere (nieuwsgierige) student wat wils. Bekijk hier de foto's.

Effie Awards 2015.

Het hoogtepunt van ieder jaar is de uitreiking van van de Effie Award. Dit jaar vond de 31e editie plaats op 13 oktober. De charme van het event paste goed bij de locatie van Het Concertgebouw in Amsterdam. Een locatie met rijke historie en (inter) nationale allure. De uitreiking vond voor het eerst plaats tijdens een drie gangen diner met Tijl Beckand als eigenzinnige host. Met ruim 475 Effie gasten en een mooie oogst aan Effies: zes keer Zilver en vijf keer Brons en goud voor Jumbo en Alfred.

"In een paar jaar tijd is Jumbo een sterk merk geworden. Communicatie heeft hierbij onmiskenbaar een doorslaggevende rol in gespeeld. Jumbo is de publiekslieveling geworden dankzij de campagne die herkenbaar is voor vele gezinnen. Conform de ambitie steekt Jumbo met een spectaculaire omzetgroei Albert Heijn naar de kroon.”

Ook verscheen het Effie boek 2015 vol essays, interviews met experts en voormalig Effie winnaars en natuurlijk een overzicht van alle ingezonden cases. Bekijk hier de aftermovie van de Effie Awards 2015. En alle Effie foto’s kun je hier bekijken.

Nieuw in 2015: Espresso met de voorzitter.

In ons vak maken we turbulente ontwikkelingen door. En gezien het lastig is om te zeggen welke kant het op zal gaan, is het goed om het hier met elkaar over te hebben. Als vakgenoten onderling. Ook vonden we dat de leden elkaar misschien wel te weinig spreken, terwijl juist veel van elkaars ervaringen kunnen leren. Daarom heeft de VEA Espresso met de voorzitter in het leven geroepen. Espresso sessies in kleine groepen van ongeveer 10 deelnemers die met elkaar in een open gesprek van gedachten te wisselen over de dingen die ertoe doen. Zonder agenda, zonder leiding en zonder PowerPoint, maar wel met de voorzitter van de VEA. De eerste espresso’s zijn al gedronken. En die smaken naar meer.

VEA Tour.

We vinden het belangrijk dat onze leden daarvan op de hoogte zijn. Daarom is de VEA Tour in het leven geroepen. We gaan langs bij onze leden om te horen hoe het bij ze gaat en om te vertellen wat de VEA voor bureaus kan betekenen. Maar bovenal, waarvoor we ingezet kunnen worden. En waarvoor de leden bij ons terecht kunnen. Ook horen we graag waar er behoefte aan is, en staan we open voor feedback. Er is in 2015 al bij een aantal bureaus een bezoek gebracht en het doel is om dit einde volgend jaar bij alle leden gedaan te hebben.

En verder dit jaar in het programma van het VEA College…

Een van de pijlers van de VEA is talentontwikkeling. Het stimuleren van talent en het bijspijkeren van kennis in ons vak staan bij ons hoog in het vaandel. Daarom proberen we ons aanbod van VEA Colleges aan te passen aan de behoeftes van onze leden. Een samenwerking met Hyper Island is daar een voorbeeld van. Ook zijn er dit jaar gesprekken gevoerd met opleidingsinstituten als Beeckestijn en DenkProducties. Over toevoegingen als SRM, onderhandelcursussen, In House trainingen en veel meer. Kortom, er staan voor het jaar 2016 heel veel nieuwe samenwerkingen en cursussen op de planning.

De VEA staat open voor feedback en ideeën voor nieuwe cursussen. Een idee voor een nieuwe cursus? Laat het ons gerust weten. In 2016 gaan we hier extra energie opzetten. Met name om nieuw talent zich sneller te laten ontwikkelen in ons vak.

ALV en het VEA Legend Dinner.

Op maandag 14 december woonde een groot aantal VEA leden de Algemene Ledenvergadering bij in De Nieuwe Liefde in Amsterdam. Tijdens het VEA Legend Dinner werd Bart Kuiper als VEA Legend 2015 geridderd. Kuiper is oprichter van het succesvolle bureau Leukwerkt Worldwide. Hij is de man achter de campagnes van WC Eend, Hak, Mora, Melkunie (koeien), Bovag (Beun de Haas), Duyvis (met Gerard Cox), RVS (‘Ik durf het bijna niet te vragen’) en talloze andere memorable campagnes. Zijn oevre bevat eigenlijk teveel legendarisch werk om op te noemen. Een ding is zeker, Bart Kuiper heeft een zeer verdiende plek verworven in de VEA Hall of Fame. Het Legend Dinner gemist? Krijg hier een sfeerimpressie van een fantastische avond. En bekijk hier de foto’s van de ALV.

Tijdens het VEA Legend Dinner is Esther Overmars (UM) tot VEA Legend 2015 verkozen. Iemand waarvan we geloven dat die van veelbelovende betekenis gaat worden in ons vak. Het VEA bestuur was het daarom ook unaniem eens over deze beslissing. Esther heeft laten zien dat ze vernieuwing brengt in ons vakgebied. Niet voor niets refereert Marc Oosterhout (voorzitter VEA) naar Esther als: ‘’Het grootste talent in de media dat ik ken”.

Esther zal komend jaar een junior bestuurslid functie vervullen in het VEA bestuur. Zo krijgt ze een podium om meer impact te realiseren voor haar ideeën.

VEA in de pers.

Vanuit de gedachte ‘the medium is the message’ hebben we in 2015 meer publiciteit gezocht. Dit om waarde van creativiteit te duiden voor een brede groep beslissers in bedrijven en maatschappelijke instituten. Daarin stond onze missie –creativiteit is de motor van de vooruitgang centraal. In samenwerking met het PR bureau Linden & Barbosa, is het ons gelukt om artikelen in onder meer het FD, Adformatie, Marketing Tribune, het Parool en aanwezigheid in uitzendingen van BNR Nieuwsradio, Radio 1, RTL Z, AD, Telegraaf te krijgen. Deze aanpak willen we in 2016 voortzetten.

Sharing is caring   •   Deel op

Typen om te zoeken

Contact • VEA

Vereniging van communicatieadviesbureaus
W.H. Keesomlaan 4
1183 DJ Amstelveen

1180 EH Amstelveen

T. 020 - 642 5642
E.
KvK nummer 40530266
BTW nummer NL 00 25 64 609.B.01
Bic ANBANL 2A
IBAN NL 31 ABNA0548326452
ABN AMRO 548326452
Postbank 538834

Inloggen My VEA

Ben jij je inloggegevens kwijt?

Vervelend, maar snel opgelost.
Vul het emailadres van je VEA inlog in. Wij sturen je een email
met een link om een nieuw wachtwoord aan te maken.