Uitslag VEA Thuiswerk Enquête

De enquête werd in de afgelopen twee weken verspreid onder VEA en RA*W leden. Wat vinden jullie eigenlijk van deze specifieke thuiswerk situatie? Wat doen jullie om je kop erbij te houden? Hoe zorg je voor de nodige ontspanning? Zet je schrap, want hier volgen de uitkomsten..

1. RITME IS KEY!

Dit was de meest gegeven concentratie en thuiswerk tip die jullie elkaar gaven. Er kwamen een paar duidelijke en praktische tips naar voren:

  1. Zet een timer om even van je scherm te zijn. Je kunt bijvoorbeeld Break Timer installeren op je computer.
  2. Doe af en toe (verplicht) iets anders: puzzelen, een YouTube filmpje kijken of koffie zetten.
  3. Maak een dagplanning / tijdsindeling met to do’s van de dag. Houd je hieraan!
  4. Klap je laptop dicht en ruim je werkplek op aan het einde van de werkdag, mits je een werkkamer hebt.. doe dan gewoon de deur dicht 😉
  5. Maak een duidelijk verschil tussen werk en privétijd: sta optijd op, kleed je aan, maak je op en doe je schoenen aan. Loop desnoods een blokje om voordat je start met werken. Kortom, doe alsof je naar kantoor gaat!

Andere tips die werden gegeven voor een betere concentratie: regelmatig bewegen – doe dan wel iets wat je leuk vindt, wees niet zo streng voor jezelf – maak die lekkere zalm bagel als lunch, richt een goede werkplek in én, voor sommige misschien te laat, neem géén kinderen.. 😛

2. WORK-OUT

Dit was de meest gegeven Tussen-werktijd-door-ontspannings-tip die werd gedeeld. Doe bijvoorbeeld 10 jumping jacks wanneer je je concentratie even kwijt bent, loop buiten een rondje tijdens je lunch pauze of dans even door je huis. Ook werden er tips gegeven zoals: doe een korte work-out vóór of na het werk, loop een rondje hard, maak je spieren los met een foam roller, probeer eens yoga én meditatie – de geest heeft immers ook training nodig. Headspace werd als fijne app daarvoor gegeven.

Daarnaast bleek ook de nodige entertainment bij te dragen aan ontspanning tussendoor..

  1. Je best doen voor een uitgebreide lunch..
  2. Tussendoor even YouTube snacken
  3. Digitaal spelletje (of koffiehoek break) met collega’s
  4. Puzzelen of iets anders wat je even van je scherm haalt
  5. Knuffelen met je partner, huisdier of huisgenoot
  6. Vrolijke muziek opzetten
  7. Een bloemetje kopen bij de kraam op de hoek

3. COLLEGA’S, WE LOVE YOU!

Uit de enquête bleek dat we onze collega’s verre weg het meest waarderen én het meest missen in deze periode van thuiswerken. Maar wat missen we dan precies aan jullie?

  1. De gezelligheid
  2. Face to face overleggen = effectiever
  3. (Vrij)mibo’s drinken
  4. Snel schakelen & overleggen
  5. Grappen en grollen
  6. Verbinding
  7. Sparren & brainstormen
  8. De snelle overleg momentjes

Ook wordt een werkplek buiten de deur – maar ook staplekken en een fijne stoel-, de fietstocht naar werk en de kantoor lunch gemist.

Tot slot:

  1. Jullie werken na deze tijd toch liever meer op kantoor, maar wel regelmatig thuis.
  2. Het veruit meest gekozen voordeel van thuiswerken is ‘kortere reistijd’ gedeelde tweede plek hebben ‘zelf werktijd kunnen inrichten’ en ‘meer concentratie’.
  3. Ongeveer 64% ervaart deze thuiswerk situatie als positief (al was het wel even wennen) 36% heeft het tóch liever niet..
  4. Meer dan de helft van de respondenten zegt méér online te gaan vergadering dan zij voor deze tijd al deden.

Is je iets opgevallen of heb je iets op of aan te merken? Laat het ons weten

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!

Nieuwsbrief