Terugblik: The Summer School of Advertising

We zijn inmiddels bijna aan het eind gekomen van The Summer School of Advertising. Iedere woensdagmiddag een nieuw thema, behandelt door verschillende specialisten. Met nog twee webinars op de planning lijkt het ons een mooi moment om terug te blikken. Dit doen we met niemand minder dan Marlieke en Lois van Yellow Communications. Samen hebben ze wekelijks de sessies gevolgd.

Wie zijn jullie en hoe zijn jullie in de reclame gerold?
Marlieke: Mijn naam is Marlieke, Account Executive bij Yellow Communications, een pr- en communicatiebureau in Hoofddorp. Niet direct actief in de reclame, maar in de PR. Nadat ik de Summer School of Advertising heb gevolgd, zie ik wel dat er een hele dunne lijn tussen reclame en PR zit en dat de overall communicatie deze met elkaar verbindt. Bij Yellow zien wel de grote toegevoegde waarde van reclame, waardoor we zo’n mogelijkheid altijd meenemen in onze overweging als we voor onze klanten een bepaald doel voor ogen hebben.

Lois: Mijn naam is Lois, 22 jaar en sinds maart van dit jaar communicatiemedewerker bij Yellow Communications. Ik ben nog een ‘starter’ op het gebied van communicatie en mijn baan bij Yellow Communications is mijn eerste echt baan in het communicatievak. Om door te groeien start ik in september met een deeltijd opleiding cross-mediale communicatie. Het leek mij daarom leuk om als aanvulling op deze opleiding de zomerschool te volgen.

Wat vonden jullie tot nu toe het leukste onderwerp tijdens The Summer School of Advertising?
Marlieke: Voor mij is dat toch de Webinar #2 over de online media basics voor offline professionals. Zelf doen wij veel binnen online communicatie, we zijn dus niet zozeer een offline professional. Erg leerzaam aan dit webinar vind ik de verschuiving die heeft plaatsgevonden van offline naar online en hoe de gedachtegang van de doelgroep daar ook in is veranderd. Wat de behoeften nu zijn en hoe je daarop kunt inspelen.

Lois: Het leukste onderwerp van de zomerschool vond ik tot nu toe merkstrategie en propositie. Het is leuk om te zien hoe belangrijk het imago van een merk is en hoe je het merk sterk in de markt zet (waardoor je rood dus gaat associëren met het merk Coca-Cola). Tijdens mijn opleiding ga ik hier nog verder op in, dus van die webinar heb ik veel kunnen leren!

3. Wie is je het meest bijgebleven tot nu toe?
Marlieke: Arno Peperkoorn met zijn leuke uitspraken, zoals: ‘Ik kan de toekomst niet voorspellen, als ik dat kon, was ik hemeltjerijk.’

Lois: Wie mij het meest is bijgebleven is Johan Smit die vertelde over de offline media basics voor online professionals. Hij vertelde in deze webinar hoe belangrijk merkbekendheid is en dat je keuzes laat afhangen van het beeld wat je zelf bij bedrijven hebt. Ik herkende mezelf daarin en heb daar nog wel hard om gelachen!

4. Wat hopen jullie nog (beter) te leren in de aankomende sessies over Programmatic Impact op Creatie (5 augustus) en Voice (12 augustus)?

Marlieke: Ik ben vooral erg benieuwd wat Tim en Marijn gaan vertellen over voice. Binnen de PR doen we veel met tekst, maar beeld en geluid worden ook steeds belangrijker en het versterkt elkaar. Meestal zijn zulke toekomstvoorspellingen natuurlijk koffiedik kijken, al is het in een periode als deze toch heel leuk om een beetje te speculeren en verschillende scenario’s te schetsen. Wie weet komen er voor ons ook mooie mogelijkheden uit!

Lois: Ik kijk enorm uit naar beide webinars en hoop nog zo veel mogelijk te leren. Als starter in de communicatiebranche helpt alles mij om verder te groeien in dit vak!

Zijn er elementen die je geleerd hebt en kunt toepassen in je eigen carrière?
Marlieke: Misschien niet direct binnen ons werkgebied, maar ik denk dat meerdere theorieën die voorbij zijn gekomen communicatiebreed ingezet kunnen worden. Zo heb je er toch veel aan!

Lois: Ik kan het zeker gebruiken voor mijn nieuwe opleiding en denk dat ik op het gebied van marketing en mediaproductie een streepje voor zal hebben op mijn toekomstige medestudenten.

De laatste twee webinars van The Summer School of Advertising gaan over Programmatic Impact op Creatie (5 augustus) en De Toekomstvisie op Voice (12 augustus). Beiden om van 15:00 tot 16:00. Claim je tickets hier.

 

Lois en Marlieke van Yellow Communications

 

The Summer School of Advertising is een initiatief van VEA, PMAMWGUpgrade.Career en IAB Nederland.

Op de hoogte blijven?

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en blijf op de hoogte van de laatste ontwikkelingen en events!

Nieuwsbrief