LEDEN LOGIN
ZOEKEN
Haak aan
Twitter
Wij staan voor het vak
Samen staan we sterker
tools
nieuws
Ticker tape

Interactieve communicatie

Door de groeiende mediavaardigheid van de consument verschuift de regie in communicatie tussen merk en consument. De consument kiest steeds meer zelf het kanaal, het onderwerp en het moment van contact. Via interactieve communicatie kan een adverteerder stapsgewijs een relatie opbouwen met klanten. Bij interactieve communicatie is het communicatieproces tweezijdig en er is mogelijkheid voor het geven van feedback.

Deze feedback (c.q. ‘de dialoog met de consument’) stelt de adverteerder in staat ‘gegevens’ over de klant (c.q. respondent) te verzamelen, inzicht in diens denk-/ziens-/handelswijze te verkrijgen en/of op bezwaren van de klant in te gaan. Zodoende verhoogt de adverteerder de kans op een werkelijke verandering in de houding en het gedrag van de (potentiële) klant. Hoewel interactieve communicatie soms ook ‘slechts’ tot doel heeft simpelweg de aandacht van de consument te krijgen of de ‘merklading’ te verhogen of verbeteren.

Participatie consument

Interactieve communicatie draait doorgaans om ‘het aanzetten tot actie’ óf het aanbieden van een belevenis. Gepoogd wordt de consument actief te betrekken in het verhaal dat een merk wenst te vertellen, en hij/zij kan (meestal) in zekere mate invloed uitoefenen op ‘de verhaallijn’ (lees: participeren). Interactieve communicatie heeft een breed toepassingsgebied, vindt doorgaans plaats via e-media en heeft diverse ‘vormen’.

Voorbeelden

Denk aan websites en banners, het inzetten van weblogs, complete online campagnes, games (online, via gsm of een game console), mobiele concepten (denk aan de inzet van SMS, MMS, PDA, i-mode, etc.), zoekmachines, e-mail,  narrowcasting of interactieve televisie. Maar ook aan slimme ideeën voor MSN Messenger en virale concepten of user-generated content. En binnen crossmediale campagnes komen combinaties van bovenstaande vormen voorbij. Overigens worden in crossmediale campagnes nieuwe media net zo makkelijk (nog) samen met traditionele media ingezet. Voorbeelden hiervan zijn een sales promotie campagne met winkelvloer -communicatie en een gerelateerde website, tv-commercials die verwijzen naar een online-wedstrijd óf een wervingscampagne in print met sms-responsmogelijkheid.